
De 3 meest voorkomende vragen in verband met het zelf inbouwen van een standverwarming:
- Kan ik zelf een standverwarming in mijn voertuig / vaartuig monteren?
- Wat is de beste inbouwpositie?
- Waarom koop je meestal een “kat in de zak” op Kapaza / e-bay / Internet ?
FAQ 1: Kan ik zelf een standverwarming in mijn voertuig / vaartuig monteren?
Dit kan u beter niet zelf doen – het is ook gevaarlijk – tenzij …
- u de nodige informatie inwint bij vakmensen over typekeuze en toegelaten inbouwposities.
- u erg handig bent en beschikt over de nodige basiskennis (o.a. voertuig elektriciteit).
- u de volledige inbouwhandleiding leest (1 à 2 uur).
- u een zelf uitgevoerde montage altijd laat nakijken/keuren door een vakman.
Wanneer u een standverwarming zelf monteert blijft u zelf verantwoordelijk.
FAQ 2: Wat is de beste inbouwpositie?
- Hou het bij standaard! De normale inbouwstand is meestal de beste.
- Speciale en ongunstige inbouwposities veroorzaken veel meer problemen.
- Standverwarmingen zijn gekalibreerde toestellen die enkel goed werken binnen minimum en een maximum lengtes, diameters en bekabelingsdoorsnedes.
FAQ 3: Waarom koop je meestal een “kat in de zak” op Kapaza / e-bay / Internet ?
De meest vastgestelde problemen zijn:
- Specifieke eerste montage versie gekocht. Deze zijn slechts te bedienen vanop een bepaald type voertuig (bv Westfalia, Opel, Scania CAN Bus, Mercedes, …).
- Stuurdoos (340 €), doseerpompje (140 €) en/of bedieningselement (48 €) ontbreken
- U heeft een nieuwe inbouwkit nodig, alle oude onderdelen blijken ingekort (200 à 300 €)
- Het toestel ziet er goed uit (nieuw toestel) maar wisselstukken zijn niet meer leverbaar (te oud type).
- De verwarming ziet er goed uit van buiten, maar van binnen totaal op (urenteller uitlezen).
Heeft u meer vragen, twijfel dan niet met ons contact op te nemen. We helpen u graag verder!